Félig meddő lettem


Több mint fél éve ígérgetem ezt a bejegyzést, de egészen eddig nem volt kedvem/energiám foglalkozni a témával. Viszont ami késik, nem múlik – főleg úgy, hogy túl kevés beszámoló létezik magyar nyelven az ilyen jellegű műtétekről, és nekem előtte rengeteget segített volna, ha olvashatok róla valami személyeset is.

A lényeg: fél évvel ezelőtt petefészek cisztával műtöttek, laparoszkópos technikával. Ebben a bejegyzésben elmondom, hogyan zajlik az ilyesmi, én hogyan éltem meg, illetve milyen komplikáció lépett fel nálam.

De először is, szögezzük le: korántsem olyan drámai ám a helyzet, mint amilyennek a cím alapján tűnik. Remélem, elnézitek ezt az enyhe költői túlzást (amit "A komplikáció" pontban fogok megmagyarázni), hiszen túl fontos témáról fogok beszélni, ami megérdemel egy ennyire clickbait címet. Köszönöm.

(A szövegbe integrált linkek olyan cikkekhez, oldalakhoz vezetnek, ahol az adott témáról tudtok bővebben, hitelesen tájékozódni.)


Mi az a ciszta?

Ezt orvosi portálok nálam ezerszer jobban képesek elmagyarázni, de a lényeg: olyan elváltozások a testben, amelyek egy bizonyos méret után már veszélyesek lehetnek. Többnyire jóindulatúak, sőt, gyakran úgy alakulnak ki és tűnnek el, hogy fel sem fedezik őket. Viszont megvan az esélye, hogy előbb-utóbb rákossá fejlődnek, ezért néha célszerű inkább kivenni őket.

Bárkiben bármikor kialakulhatnak, és nem feltétlenül jeleznek komolyabb betegséget (pl. endometriózist). A petefészek ciszták általában tünetmentesek, ezért gyakran csak a szűrésen derül ki, hogy egyáltalán vannak (ezért fontos nőgyógyászhoz járni!), de bizonyos esetekben az alhasi fájdalom és a menstruációs zavar is utalhat a jelenlétükre.


Hogyan fedezték fel a cisztámat?

A nőgyógyásznál. Tünetem egyáltalán nem volt, de mivel tablettát csak 1 évnél nem régebbi citológiával adnak, kénytelen voltam elmenni. És milyen jó, hogy így alakult!

A cisztámat már 2019 februárjában felfedezte az első orvosom, de akkor még csak 2-3 centi körül volt, így békén hagytuk, hátha magától is eltűnik. Egy évre rá egy másik orvos viszont már 4 cm körülire mérte, és közölte, hogy ezt azért már ki kéne venni.

Az első műtéti időpontot 2020. április 6-ra kaptam, de szinte rögtön közbeszólt a korona, és ezt az elsők között mondták le. Nem csak azért örültem akkor ennek, mert még nem vettem komolyan a dolgot, hanem azért is, mert megvolt az esély rá, hogy felszívódik magától (ezért szoktak a műtét napján is csinálni egy ultrahangot, nehogy aztán feleslegesen vágják fel az embert), és reméltem, hogy így elég időt kap erre. Ez nem történt meg, szóval július 6-án már kénytelen voltam befeküdni a kórházba.


Maga a műtét

Az ilyen jellegű nőgyógyászati műtéteket alapvetően laparoszkópos technikával végzik, de ha közben valami komoly dologra bukkannak, ténylegesen fel is vágják az embert (ez alapján sejthetitek, mi volt az első kérdésem, mikor felébredtem).

A laparoszkóp abból a szempontból kíméletes dolog, hogy "csak" 3-4 apró lyukat vágnak (egyet a köldökbe vagy alá, a többit a has alsó részén), és ezeken keresztül vezetik be a különböző eszközöket. Mivel azonban a hasi műtétek komoly műtétnek számítanak, altatásban végzik.

A műtét előtt vannak kötelező körök: 2 hétnél nem régebbi vérkép készíttetése, konzultálás az altatóorvossal (nálunk vannak a legjobb fej aneszteziológusok, komolyan!), sok konzultálás a nőgyógyászaton (most már én igazítom ott útba a nálam ~20 évvel idősebbeket), plusz mivel én szívbeteg vagyok, a kardiológiát is útba kellett ejtenem. A műtét előtti napon délben ehettem utoljára, akkor is csak levest, utána pedig hashajtót szedtem. Inni csak vizet szabadott, azt is csak estig (aztán nyilván másnap a zsémbes nővér azzal kezdte, miért nem ittam elég vizet...).

A műtét napján már kora reggel be kell feküdni, és az csak ott derül ki, mikor kerül sorra az ember. Kaptam egy kis nyugtatót, egy branült és 11 óra környékén jöttek értem. Az altatástól eleve nem féltem, de addigra már bőven beütött a nyugtató is – annyira, hogy a műtőben majdnem elkezdtem headbangelni a Depeche Mode-ra, amit éppen hallgattak az orvosok.

2 dologtól féltem csak előtte: hogy rosszul alakul a helyzet és teljes hosszában felvágják a hasamat, illetve a kórházi fertőzéstől. Anyámat néhány évvel ezelőtt az utóbbi vitte el majdnem egy hasonló műtétnél, és nekem akkor éppen nem volt kedvem meghalni.


A komplikáció

És most jön az, ami miatt mindenki rákattintott erre a cikkre: mit jelent az, hogy félig meddő vagyok? Ami, mint mondom, igazából csak egy részigazság.

A cisztámmal az volt a nagy gond, hogy ránőtt a petevezetékemre – annyira, hogy az el is halt; nem lehetett már vele mit kezdeni, el kellett távolítani. Hogy ez miért is baj? Rövid női biológia: a petefészekben termelődő petesejt csak a petevezetéken keresztül termékenyülhet meg. Tehát ha egyáltalán nincs petevezetékem, természetes úton nem lehetek terhes.

Szerencsére, mivel ez páros szerv, és a komplikáció nálam csak az egyik oldalt érintette, a megmaradt petevezető tökéletesen el tudja látni a feladatát (sőt, elvileg még a hiányzóét is). De ha esetleg később ugyanez megismétlődne a megmaradttal, akkor sincs éppenséggel hatalmas baj, hiszen ha a petefészkek épek, lombikkal lehetne gyerekem (de hangsúlyozom, természetes úton így már semmiképp).


Mi történt utána?

Nagyjából fél napig ki voltam ütve az altatás miatt és a sok fájdalomcsillapítótól, de estére már fel kellett állnom – az ilyen jellegű műtétek után sokat kell járkálni, nehogy összenövések legyenek a hasban. Ezzel csak az volt a gond, hogy egy váladékot elvezető cső lógott ki a hasamból (drain).

A fájdalom elviselhető volt (hozzátartozik, hogy ezen a téren nincs alacsonyan az ingerküszöböm, tehát ebben nem én vagyok a jó mérce), de a drain emléke azóta is kísért. Már magától a gondolattól is rosszul voltam, hogy egy cső lóg ki a hasamból, ráadásul egy öltéssel hozzávarrva a bőrömhöz, hogy ne mozduljon el... És erre a testem is hasonlóan reagált. Akárhányszor elkezdtem járkálni, mindig a vécében kötöttem ki – ami azért sem volt kellemes, mert hányáskor épp a hasizmok feszülnek meg.

A drain 24 óráig maradt bennem, utána érzéstelenítés nélkül húzták ki, és a helyét nem varrták össze. Hiába volt ez borzasztó, abban a pillanatban elmúlt minden rosszullétem, szóval másnap haza is mehettem a kórházból (összesen 2 napot feküdtem bent).


Meddig tartott felépülni?

Nem sokáig. Hétfőn műtöttek, és vasárnapra már majdnem tudtam rendesen is járni, nem csak úgy, mint egy mindenórás kismama. A fájdalom még kitartott jó néhány napig, de fokozatosan, látványosan enyhült. 10 nappal a műtét után szedték ki a varratokat, akkor már nadrágot is hordtam (de még nem farmert). Körülbelül két és fél héttel később már bicikliztem (igaz, ezt csak azért csináltam, mert a séta jobban terhelte volna a hasamat, tömegközlekedésre meg sajnáltam a pénzt).

Fontos, hogy sportolni és szeretkezni ezután 5-6 hétig nem lehet.

A műtét után 10 napig vérhígító injekcióval kellett lőnöm magamat, ami a másik nagy démonom volt. Az első nem is ment könnyen: egy órányi "én erre nem vagyok képes" meg "inkább kapok agyvérzést" után véletlenül beleszaladt a tű a bőrömbe, és akkor rájöttem, hogy ezt nem is lehet érezni. A befecskendezés után pár percig ugyan jelentkezik egy enyhe izomfájdalomszerű valami, de ez nem az a kategória, amitől indokoltan fél az ember. Maga a tű viszont (meglepő módon) tényleg nem okoz semmiféle fájdalmat, ráadásul a bőrön is vannak olyan pontok, ahova ha hozzáérinted, nem lehet érezni (oda kell beszúrni, ez volt a trükköm).


Hogyan éltem meg lelkileg?

Említettem az elején, hogy eleinte nem vettem komolyan. Nem voltam tisztában azzal, mit jelent pontosan az, hogy van egy "kisalmányi" méretű cisztám, milyen kockázatai vannak ennek; de még azzal sem, miért fontos rendesen járni a nőgyógyászati szűrésre. Ha egyedül élek, lehet, el sem mentem volna a műtétre. Ez került most helyre bennem, nem csupán a nőgyógyra, de minden esetleges későbbi műtétemre vonatkozóan – és a gondolkodásmódom megváltoztatásának a nőiségem "lényegének" egy darabja volt az ára.

Azt, hogy végül úgy alakult, ahogy, igazából nem bánom. Annak, hogy hiányzik az egyik petevezetőm, nincs semmiféle hatása az életminőségemre (egy hiányzó petefészek esetén lenne ez másképp – ott a hormontermelés is felborulhat). Egyedül attól félek, hogy megismétlődik ez a történet a másik oldalon is, és mire aktuális lenne a gyerekvállalás kérdése, nem csak félig leszek meddő. Tekintve, hogy ez az egész nagyon korán, 20 évesen történt meg velem, szerintem nem alaptalan az ezzel kapcsolatos félelmem. Ugyan ciszta tényleg bármikor kialakulhat (akár 1-2 éven belül is), de nálam a babaprojekt 10-15 éves távlati terv, ami elég hosszú idő, így bőven van esély az újratermelődéséhez.

A hegeket viszont a mai napig nem voltam képes teljesen elfogadni. Ez két dolog miatt érdekes: egyrészt alig látszanak (3 darab 1-1 centis csíkról van szó, amiből kettőt még a fehérnemű is eltakar), másrészt pedig a 13 évesen szerzett, hatalmas baleseti hegeimmel az első pillanattól fogva meg voltam békélve. Hogy miért érzek így mégis, arra sajnos egyelőre nem tudok válaszolni, de izgalmas pszichológiai kérdés, ami megér egy kis utánajárást.


Remélem, mindent jól és érthetően össze tudtam foglalni, illetve nem hagytam ki semmi fontosat. Ha mégis, alul a komment szekcióban bármikor (akár hosszú idővel a cikk kikerülése után is) szívesen válaszolok bármilyen felmerülő kérdésre. 🙂 Később akár még egy külön Q&A bejegyzést is szentelhetek a témának, amennyiben van rá igény.


Ha tetszett a bejegyzés, iratkozz fel, és kövess Facebookon & Instagramon a további tartalmakért! 😊
Könyves témákért less be a Readinspo-ra! 📖

You Might Also Like

6 megjegyzés

  1. Szia! Nincs kérdésem, csak megjegyezni szeretném, hogy nagyon bátor vagy, példaértékű a hozzáállásod, és az is, hogy beszélsz róla. Biztosan lesz, akinek segítséget nyújt majd hasonló helyzetben. Ilyen világban szeretnék élni, ahol a nők, és úgy általánosságban az emberek felvállalják őszintén az egészségügyi problémáikat és segítő szándékkal beszélnek róla, ha készen állnak rá. Egyúttal nyitottan fogadják másokét. <3

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Te jó ég, nagyon köszönöm! 😍😍💖
      Örülök, hogy pontosan az jött le ebből a bejegyzésből, amit én közölni szerettem volna (féltem, hogy valaki sajnáltatásnak veszi). Most nagyon megnyugtattál.

      Törlés
  2. Örülök, hogy te is kiírtad magadból, megosztottad mindezt!
    Ahogy olvastam az elején, ledöbbentem, hogy 4 cm-es cisztánál már egyből műtétre küldtek. Nálam csak legyintettek!! Hogy majd kipukkad, mindenkinek van! Talán amikor 6-8 cm-es lett pár hónapra rá, akkor kaptak a fejükhöz a dokik... eszméletlen!
    A komplikációt nagyon sajnálom :( Nővéremnek ugyanez volt, lassan 40 éves és már hatodik lombikkal próbálkoznak, és semmi :( Persze nem elkeseríteni akarlak, csak nála pl. ez a helyzet.
    Nálam amúgy komplikáció nem volt, de nagyon rosszul éltem meg... A nővérek bunkók voltak. Felébredtem, három óránként hánytam... rémes volt. Remegtem folyamat, kértem valamit, amibe hányhatok, és gyökkettővel haladva sétált felém a nővér. Ideges leszek, ha csak visszagondolok... Másnap már elküldtek a megfigyelőből, kivették a katétert, pedig mondtam, hogy nincs erőm. Elindultunk, elkezdett forogni velem a világ, majdnem elájultam, úgy siettek be velem a szobába, ahol konkrétan lefektettek az ágyra úgy, hogy félig lelógtam, és ÚGY HAGYTAK! Édesanyám talált rám, aki ugye jött értem délelőtt. Megmozdulni nem bírtam... Hozzáteszem, ez ősszel volt, napos idő, szúnyogháló nem volt az ablakon és kb. 50 poloska lebzselt a függönyön... Ez így műtét után, teljesen kiszolgáltatott állapotban képzelheted milyen volt...
    Aztán bent akartak tartani, de mondtam, hogy nincs az az isten, hogy itt maradjak. Akkor már 36 órája nem ettem, mondtam, hogy csak ennyi a bajom - a hányások miatt ugye semmit nem engedtek. Van az úgy, hogy az orvos mindent tud, de olyan is, amikor én jobban ismerem a testem. Ez ilyen volt. Megettem a kis macisajtot a kenyérrel, 15 perc múlva már sétálgattam... Kikértem magam, saját felelősségre hazamentem. Ami emberileg abban a kórházban ment... soha többet!

    Azt még hozzátenném amúgy, hogy engem sokan azzal ijesztgettek, hogy mivel felpuffasztanak, a mellkasom fog fájni, merthogy nem megy ki rendesen, amit belém fújnak. Így én már ébredéskor nyújtogattam a karomat, ahogy tudtam, és nem lett bajom - bár nem tudom, ettől-e, de másoknak javaslom!

    Amúgy a szövettani eredmény mi lett? Remélem, nem endo :( Nem mondták, hogy diétázz, vagy ilyesmi?

    Két hétig voltam otthon én is, de pl. sokáig én csak harisnyában tudtam inkább járni, azóta is a gumis nadrágokat szeretem. Én a köldökömön lévő heget nem szeretem :( Viszont lejjebb a másik kettő totál begyógyult, úgyhogy szerintem ez neked is be fog!

    Nekem amúgy sokat segített, hogy anyukám ott volt, mert nem tudtam volna egyedül csinálni semmit. Zuhanyzás, olykor öltözködés se ment. Mondjuk egy hét után már tudtam én is sétálgatni, de pl. redőnyt alig tudtam felhúzni - bele se gondol az ember, mi mindent kell hasizomból végeznie :D

    Meg még a kórházban feküdt mellettem egy lány, aki szintén laparra jött, és képzeld, neki egy nagy vágása lett végül, mert a hiperszuper magándokija kicsit elvágott valami fontos eret... Hihetetlen. Akkor már talán 5. napja volt bent.

    Sajnálom, hogy ilyen komplikáció lett nálad :( Nekem amúgy utána egyből visszajöttek a ciszták, aztán szedtem kísérleti gyógyszert, elmúltak, de most jó fél éve azt is abbahagytam... Most meg korona meg a magánorvos eszméletlen drága, úgyhogy én nagyon úgy érzem, hogy belénk rúgnak, ahonnan lehet :( De próbálok optimista maradni, meg diétázni, jógázni. Remélem, neked se térnek vissza, vagy max. ha vissza is jön, az a kisebb fajta, ami tényleg kipukkad, és nincs vele gond. És így messziről is, virtuálisan is küldök egy nagy ölelést!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, hogy megosztottad velem a történetedet! 💖
      Nagyon sajnálom, hogy ez nálad így alakult, szörnyű lehetett mindezt átélni. Különösen szomorú belegondolni, hogy már csak egy kicsit jobb egészségüggyel és megbecsült, rendesen fizetett nővérekkel mennyivel másképp történt volna ez az egész. Szívből remélem, rendben leszel hosszútávon ezután a tortúra után!

      A kérdésedre válaszolva, én a mai napig nem kaptam meg a szövettant, mivel amikor visszamentem, még nem készült el, utána meg elfelejtődött... 😅 De az orvosom mondta a műtét után, hogy szerinte nem vagyok endós.

      Törlés
  3. Szia Sára!
    Nagyon jó ez a bejegyzés, szuper, hogy beszélsz ilyen témákról.
    Külön köszönet, hogy a blogajánlóid között én is szerepelek :)
    Üdv,
    Panni

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm! 🥰 Őszintén, meglep, hogy megtaláltál, de nagyon örülök neki, hogy itt vagy. Szeretem, amit csinálsz, ezért tőled különösen jól esett ez a visszajelzés. 😊

      Törlés

Top Categories